Od początku roku do łęczyńskich policjantów zgłosiło się kilkadziesiąt osób którzy poinformowali, że zostali oszukani za pośrednictwem Internetu. Część zgłoszeń dotyczy oszustw na BLIK-a i włamań na konta Facebook, część z kolei dotyczy zakupów czy sprzedaży produktów na portalu OLX. Pokrzywdzeni bez weryfikowania informacji przekazują pieniądze oszustom. To w pojedynczych przypadkach kwoty kilkuset złotych. Łącznie mieszkańcy powiatu łęczyńskiego zostali oszukani na kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Sposób działania przestępców w przypadku oszustw na BLIK-a jest bardzo podobny. Przestępcy swój proceder rozpoczynają od przejęcia konta na profilu społecznościowym Facebook. Po przejęciu konta oszuści wysyłają za pomocą komunikatora do znajomych prośbę o szybką pożyczkę. Niestety te wiadomości nie są w żaden sposób weryfikowane. Nie podejrzewamy, że to oszustwo, bo przecież napisał do nas rzekomy „znajomy”. Przekazujemy kody BLIK, czasami nawet dwukrotnie, nie dzwoniąc i nie potwierdzając tej prośby. Wówczas z konta znikają nasze pieniądze i wtedy po pewnym czasie orientujemy się, że doszło do oszustwa.
Ponadto policjanci informują, że nie ma tygodnia by nie zgłosiła się do nich osoba, która straciła pieniądze w wirtualnej transakcji. Coraz częściej i chętniej kupujemy, a także sprzedajemy towary poprzez internetowe serwisy aukcyjne lub portale ogłoszeniowe. W tym przypadku schemat działania oszustów wygląda następująco. Na portalu ogłoszeniowym OLX wystawiamy na sprzedaż produkt. Poza portalem za pośrednictwem komunikatora WhatsApp kontaktuje się z nami potencjalny kupiec, który proponuje skorzystanie z opcji dostawy towaru, którą oferuje portal ogłoszeniowy lub za pośrednictwem firmy kurierskiej. Wówczas otrzymujemy link, który odsyła nas na fałszywą stronę. Na tej stronie wypełniamy formularz, który wymaga wpisania numeru karty, daty jej ważności kodu CV. Podając te dane tracimy z konta nasze oszczędności.
Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy i kodów do płatności mobilnych obcym osobom, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie wchodźmy w przesyłane przez obcych linki. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali społecznościowych. Pamiętajmy, rozwaga i ostrożność to dwie podstawowe zasady bezpieczeństwa w Internecie.